ГЕОГРАФІЯ , 6 КЛАС

БІОЛОГІЯ 6 клас

БІОЛОГІЯ 6 клас  
ВІДПОВІДІ ПОДАТИ НА ВАЙБЕР 0671818389 до кінця дня

27.05.2020

                                       Семестрова контрольна робота з біології за ІІ семестр                   6 клас



1. Вказати генеративні органи рослини
А. квітка   Б. листок   В. корінь   Г. плід

2.  Хвоя – це: 
А) видозміна пагона
Б) особлива форма листка

3.  До хвойних належить:
А) сосна звичайна
Б) плаун булавовидний
В) щитник чоловічий
Г) риніофіт 

4.      До родини Пасльонові належить:
А) капуста
Б) картопля
В) соняшник
Г) шипшина 

5.      До родини Розові належить: 
А) овес
Б) яблуня
В) тюльпан
Г) соняшник

6.      Бактерії, що мають форму коми:
А) коки
Б) спірохети
В) вібріони
Г) палички

7.      Бактерії, що мають кулясту форму: 
А) коки
Б) спірохети
В) вібріони
Г) палички

8.      Охарактеризуйте Мохоподібні?

9.      Яке значення Покритонасінних?  




10.  Установіть відповідність між зображеннями плодів і способами розповсюдження насіння (1 б.)
1.   Куцльбаба           2. Калина 

3. Череда           4. Огірок- розпирскувач
А. саморозповсюдження
Б. водою
В. на хутрі тварин
Г. птахами
Д. вітром


11. Ділянка кореня щільно вкрита кореневими волосками(
А. кореневий чохлик   Б. всисна зона   В. провідна зона   Г. зона розтягування

12. Однодольні рослини відрізняються від дводольних тим, що, як правило, мають 
А. твірну тканину - камбій   Б. паралельне жилкування листків  В. складні листки  Г. зародок із двома зародковими листками.

13.  Укажіть плід Гороха посівного: 
А. біб  Б. стручок В. зернівка 

14.  Яку частину квітки позначено на рисунку буквою ? 
Презентация на тему: "Будова квітки. Тема: Суцвіття. Запилення ... 
            А. чашолисток   Б. тичинку   В. маточку   Г. пелюстку 

15.  У більшості хвойних рослин листки набули форми голок. У зв’язку з чим виникло це пристосування? 
А. через необхідність захисту від рослиноїдних тварин  
Б. для забезпечення майже повного припинення випаровування води
В. для виділення більшої кількості кисню
Г. для запобігання обламуванню гілок під час снігопадів

16. Які ознаки характеризують зернові рослини ?  Плоди 
1. Горішок  2. сім’янка  3. зернівка

17.  Назвіть рослину-паразита: 
А. росичка   Б. повитиця    В. ромашка   Г. блекота





18.  Визначте відділ зображеного на рисунку організму: 

  Сільські Вісті, Стаття          А. Папоротеподібні   Б. Голонасінні   В. Покритонасінні
19. Визначте клас зображеного на рисунку організму. (0,25 б.)

Сільські Вісті, Стаття           А. Хвойні  Б. Однодольні  В. Дводольні 
20. Встановити типи суцвіття у таких рослин: кукурудза, кріп, береза, пшениця
21. Встановити життєву форму таких рослин: сосна, калина, береза, тимофіївка, шипшина, чорниці,  суниця, конюшина 











25.05.2020
Контрольна робота 
з теми «Гриби. Лишайники»

І варіант

І рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 0,5 бала, всього 3 бали)

Вкажіть правильну відповідь («так» чи «ні»)
1.     Серед грибів є одноклітинні та багатоклітинні організми.
2.     Гриби - це окреме царство організмів.
3.     Лишайники ростуть набагато повільніше, ніж рослини.
Тестові завдання з однією правильною відповіддю
4.     Назвіть гриб, який належить до пластинчастих:
а)  білий гриб;       б)  опеньок;           в)  маслюк;                 г) підберезник.
5.     Плодові тіла шапкових грибів - це органи, в яких:
а) утворюються спори;        б) дозріває насіння;      в) відбувається фотосинтез;                           г) утворюються плоди.
6.     Дріжджі належать до:    а) бактерій;      б) рослин;      в) грибів;       г) тварин.  

  ІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал, всього 3 бали)

Виберіть із запропонованих відповідей кілька правильних.
7. До грибів-паразитів відносяться:
а)  мукор;       б) трутовик;              в) мухомор;        г)  сироїжка;       д) фітофтора.
8. Завдяки життєдіяльності грибів:     а) утворюється гумус у ґрунті;    б) стаються      отруєння людей;           в) формується мікориза;      г) повітря насичується киснем.
9. Як розмножуються гриби?
а) насінням;      б) спорами;         в) брунькуванням;      г) частинами міцелію;   в) гіфами.   
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

ІІІ рівень (правильне розв’язання кожного завдання оцінюється в 1 бал, всього 3 бали)

10. Установіть відповідність між екологічними групами та видами грибів:
А сапротрофи                    1 трутовик;
Б паразити                         2 гнойовик чубатий;
В симбіонти                       3 мукор;
4 мухомор;
5 сироїжка.
11. Установіть відповідність між видами грибів та групами, до яких вони належать:
         А їстівні гриби                 1 жовчний гриб;
Б отруйні гриби               2 підосичник;
В умовно їстівні              3 сироїжка блювотна;
                                                    4 польський гриб;
                                                    5 свинушка.
12. Дайте визначення.
Що таке мікориза?

ІV рівень ( 3 бали)

13. Чим гриби  подібні до рослин і чим від них відрізняються?





20.05.2020
https://naurok.com.ua/prezentaciya-znachennya-gribiv-u-zhitti-lyudini-22778.html

https://ppt-online.org/418166



«Значення грибів у природі та  житті людини.



1. Березовий гриб, чага. Цей багаторічний паразитичний гриб ви могли неодноразово спостерігати на стовбурах беріз, вільхи, горобини, в'яза або клена.
Настій із цього гриба призначають людям, хворим на рак, при гастритах, виразковій хворобі, променевій лейкопенії та для запобігання розвитку променевої лейкопенії при променевій терапії. Чага містить речовини, які діють на організм людини, підвищуючи його захисні сили, регулюють діяльність серцево-судинної, нервової, дихальної систем.
2. Білий гриб, боровик. З плодового тіла білого гриба виділено речовини, які мають тонізуючі й протипухлинні властивості. В народній медицині екстрактом із плодових тіл боровика змащують обморожені частини тіла для прискорювання їхнього загоювання. Корисно вживати білі гриби для регуляції діяльності серцево-судинної системи, підвищення життєздатності організму.
З. Веселка звичайна. Плодове тіло цього гриба у молодому віці округле. Їх смажать у жирі й вживають у їжу. За смаком вони нагадують рибу. У вітчизняній народній медицині настоянку зі свіжих чи висушених плодових тіл веселки використовують при болях у шлунку, подагрі, захворюваннях нирок, для промивання ран, які довго не гояться. Коли молоде плодове тіло росте і розвивається, з нього піднімається вгору порожниста ніжка. На верхівці ніжки міститься ребриста наперсткоподібна шапинка, вкрита зеленуватим, з запахом гнилого м'яса, слизом, що містить спори. Запах сильно приваблює мух, які сідають на шапинку гриба і цим самим сприяють його розповсюдженню.
4. Гнойовик чорнильний. Плодові тіла цього гриба можна готувати і вживати у їжу. Вони мають приємний запах і смак. Але слід пам'ятати, що вживання цього гриба з алкоголем протипоказане. Річ у тім, що плодові тіла містять хімічну речовину - коприн, який зупиняє в організмі людини розкладання алкоголю на стадії речовини, яка називається ацетальдегід. Ацетальдегід спричиняє отруєння організму, яке проявляється в сильній нудоті, проносі, серцебитті, сильному почервонінні шкіри. Тому його застосовують у медицині як засіб, що спричиняє відразу до горілки. Через декілька годин хворий одужує, але при повторному вживанні горілки (навіть наступного дня) настає рецидив отруєння з такими самими симптомами.
5. Мухомор червоний. Смертельно отруйний гриб. Відваром з нього з додаванням цукру отруюють мух. У народній медицині настоянку гриба на горілці використовують для розтирання при ревматизмі. В гомеопатії з мухомора червоного виготовляють препарат "Агарікус мускаріус" , який застосовують при спазмах судин, епілепсії, порушенні діяльності спинного мозку. Гриб дуже отруйний! Тому, працюючи з ним, слід бути дуже обережним і підсолоджений для мух відвар ставити у місцях, недоступних для дітей.
6. Пеніцил. Спричиняє пліснявіння харчових продуктів, кормів для худоби. Пліснява має жовто-зелений колір. З пеніцилу отримують антибіотик пеніцилін.
7. Ріжки, житні ріжки. Паразитичний гриб, уражає понад 170 видів дикорослих і культурних злаків. Спора гриба заражає зернівку і з неї утворюється так званий склероцій  гриба. Збирають ріжки вручну під час жнив. Склероції містять дуже отруйні алкалоїди, які викликають галюцинації, сильний біль у шлунку, судоми і смерть людини. В народній медицині препарати із ріжків застосовують в акушерсько­гінекологічній практиці для зупинки кровотечі у жінок після пологів.
8. "Чайний гриб". Напевно, багато хто з вас тримав чи тримає цього гриба вдома. Його заливають слабким розчином солодкого чаю і через кілька (7-8, або менше) днів, залежно від розмірів гриба і кількості рідини, отримують приємний газований кисло-солодкий напій, який добре втамовує спрагу, поліпшує обмін речовин і зміцнює захисні сили організму. Чайний гриб є симбіотичним організмом, поєднанням дріжджів та оцтовокислих бактерій. Настій гриба знижує артеріальний тиск і рівень холестерину в крові, регулює діяльність травного каналу, має антибіотичні, протизапальні та знеболювальні властивості. Настоєм гриба добре полоскати горло при ангіні та застудних захворюваннях.
9. Дріжджі - одноклітинні нерухомі організми овальної або витягнутої форми, завбільшки 8-10 мкм. Поширені на рослинах (на субстратах, багатих глюкозою, у нектарі квітів, на поверхні солодких плодів), у грунті. Багато видів (але не всі) здатні до спиртового бродіння (пивні, винні дріжджі). Деякі види використовуються для виготовлення молочних продуктів (кефір, кумис та ін.)
     
Самостійна робота з підручником за завданням: розгляньте малюнок)


Тестування  ПИСЬМОВО
1.Гриби - є:
а) особою групою тварин;       б) особою групою живих організмів;
в) окремою групою рослин;    г) симбіозом рослин і бактерій,
2. Тіло лишайника називають:
а) мікоризою;       б)міцелієм ;      в) сланню;        г) грибокоренем.
3. До їстівних грибів належать:
а) рижики;     б) бліда поганка;  в) мухомор; г) гнойовик.
4. До складу оболонки грибів входить речовина:
а) глюкоган;            б) крохмаль;      в) хітин;                   в) клітковина.
5. При наявності цукру дріжджі розмножуються:
а) спорами;                  б) статево;   в) вегетативно;            г)брукуванням.
6. Цвіль належить:
а) до водоростей;             б) бактерій;               в) грибів;          г) мохів.
7. Бактеріальні спори, або цисти , утворюються;
а) при розмноженні;                   б) високій температурі;
в) низькій температурі;              г) у період посухи.
8).  На овочевих культурах паразитують гриби:
а) сажка;         б) фітофтора;     в) трутовик;             г) борошнисто-росяні.
9. 3ахворювання на ангіну викликає бактерія, що  належить:
 а) до сапротрофів;                б) паразитів;
 в) автотрофів;                       г) гетеротрофів.
10. Спільне між цвілевими грибами ріжками і сажкою:
а) паразитують на бобових;             б) паразитують на злаках;
в) живляться гетеротрофно;             г) розмножуються спорами.
11. Спори у печериці дозрівають на поверхні:
 а) шапки;          б) ніжки;      в) грибниці.
 12. Симбіоз грибів з вищими рослинами:
 а) взаємовигідний обом організмам;                   б) вигідний тільки рослина                                        
 в) сприяє живленню обох організмів;                 г) вигідний тільки грибам.


  Виберіть правильну відповідь. ПИСЬМОВО 
1. Їстівний гриб:
    а) несправжній опеньок; б) бліда поганка; в) опеньок осінній;
    г) сатанинський гриб.
2. Фітофтора викликає захворювання:
    а) пшениці; б) сосни; в) картоплі; г) винограду.
3. До нижчих грибів належать:
    а) фітофтора; б) сажка; в) трюфель; г) бліда поганка.
4. Отруйний гриб:
    а) трюфель;     б) пантерний мухомор;    в) опеньок осінній;
    г) опеньок літній.
5. Позначте правильні відповіді:
    А. Трутовики утворюють плодові тіла переважно на стовбурах дерев.
    Б. Дріжджові гриби використовують для виготовлення кефіру, масла
та сметани.
    В. Бульбочкові бактерії утворюють бульби картоплі.
6. Намалюйте гриб і зробіть підписи.
 Дайте відповіді на питання.
7. Чим відрізняються вищі і нижчі гриби?
8. Яка будова тіла лишайників?
           9.Знайдіть зайвий термін. Поясніть, чому він зайвий. Фітофтора, губка, сажка, бліда поганка, ольпідіум, синтрихіум.
 10.Складіть схему використання продуктів, що людина одержала із грибів.
     

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Обов’язкове: прочитати § 57  підготуватися до контрольної роботи по темі  Гриби



18.05.2020


ЛИШАЙНИКИ
ПИСЬМОВО
1. Що таке симбіоз?
2. Для яких систематичних груп характерне явище симбіозу?
3. Чи існують комплексні симбіотичні організми?

Чому лишайники поширені на ділянках, які не можуть бути заселені іншими організмами? Пригадайте, де ви бачили лишайники. До якої системної групи можна віднести лишайники? Існує дві точки зору щодо місця лишайників у системі органічного світу. Одні вважають, що лишайники виникли з різних груп грибів, які вступили у співжиття з водоростями і є лише біологічною групою рослин. Інші переконані, що лишайники — це особливий, самостійний, єдиний відділ рослинного світу,

Вивчення нового матеріалу.
1. Лишайник — єдиний комплексний організм, що складається з гриба та водорості.  мал 214 на стор 200

Два види лишайників (уснею і рочелу) описав Теофраст. Проте детально вивчити їхню будову вдалося лише у 1867 році, коли після проведення досліджень А.С. Фомінцина німецький біолог Симон Швендерен дійшов висновку: лишайники — це симбіотичні організми, що складаються з гриба і водорості. Гриб постачає водорості розчини мінеральних речовин, а водорість, у свою чергу, віддає грибові частину синтезованих нею органічних сполук.

Проте нині учені дійшли висновку, що гриб паразитує на водорості, пригнічуючи її життєдіяльність. Усі водорості, що входять до складу лишайників, можуть існувати самостійно; лишайникові ж гриби без водоростей гинуть.
2. Морфологічна й анатомічна структура лишайників. параграф 53 

3. Розмноження і ріст лишайників.мал 216  на стор 201

Оскільки фотосинтезуючий шар у лишайників розвинутий слабо, то вони ростуть дуже повільно (1—8 мм за рік), проте живуть від 50—100 або 4000 років.
4. Значення лишайників у природі та житті людини. 
Значення лишайників у природі
Значення лишайників у житті людини
1. Першими оселяються на безплідних місцях, руйнують виділеннями субстрат, підготовлюючи умови для зростання інших рослин.
1. На півночі взимку вони є основним кормом для оленів. «Оленячий мох» — ягель, цетрарія, кладонія.
2. Беруть участь в біологічному вивітрюванні гірських порід.
2. Деякі види лишайників використовують в їжу: аспіцилія їстівна, умбілікарія їстівна, леканора їстівна (легенда про «манну небесну»).
3. Лишайники — біоіндикатори стану довкілля, чутливі до забруднення повітря. Вони не ростуть біля доріг. Особливо шкідливі для лишайників: SO2, CO, NO, сполуки флуору.
3. 3 лишайників виготовляють лікарські препарати: антибіотики, чисту медичну глюкозу.
4. Лишайники накопичують радіоактивні елементи: радій, уран, торій, полоній. Вміст урану на 1, 2 або й 3 порядки вищий, ніж у вищих рослин.
4. У парфумерній промисловості з лишайників виготовляють духи та одеколони, а в хімічній — фарби, лакмус, барвники, спирт (леканора їстівна).
5. Лишайники — рослини-піонери.  Лишайники можуть першими серед інших організмів поселятися і жити на скелях, каменях, пісках, тому що:
а) гриб виділяє кислоти, які переводять частину речовин скельних порід у розчинний стан;
б) для лишайників не потрібне живлення мінеральними солями:
в) лишайники поступово руйнують гірські породи;
г) після відмирання лишайників внаслідок діяльності мікроорганізмів утворюється гумус.
6. Життєві форми лишайників:
а) дерева, кущі та трав’янисті рослини;
б) трави, ліани, чагарники;
в) накипні, кущисті, листуваті.

1. Розв’язування задач і вправ. ПИСЬМОВО  
 Характерна особливість біології лишайників — дуже повільний ріст. Накипні лишайники за рік збільшуються в діаметрі всього на 3 мм. Визначте вік лишайника, якщо його діаметр сягає 10,5 см.

 Домашнє завдання.
1. Вивчити §53 підручника.

Завдання по тексту

13.05.2020
 Паразитичні, цвілеві гриби . Поширення середовища існування.

 УСНО 
1. Чому гриби відокремлюють в окреме царство?
2. Як називається наука, що вивчає гриби?
3. Яких видатних українських мікологів ви знаєте?
4. Яку будову має тіло грибів?
 5. На які групи розподіляють гриби за особливос­тями будови міцелію?
  6. Як живляться гриби?
7. Як відбувається розмноження грибів?
8. Що таке мікориза? Яке значення вона має?
 9. Наведіть приклади нижчих грибів. Які особли­вості їхньої будови?

 Особливе місце серед грибів займають вищі гриби, еони мають певні особливості будови, надто різно­манітні і відіграють важливу роль у природі: як негативну , так і позитивну.
Вивчення нового матеріалу
Гриби-паразити – це група грибів, які живляться за рахунок поживних речовин живих організмів, спричиняючи в них хвороби. Це збірна група, яка поєднує нижчі (наприклад, картопляний гриб) і вищі (трутовики на стовбурах дерев) гриби.
ЗАПОВНЮВАТИ ТАБЛИЦЮ ПИСЬМОВО
                                               Гриби-паразити
Назва гриба          
На яких організмах
паразитує
Шкода, що завдається




  • Сажкові гриби зазвичай паразитують на злакових. При цьому та частина рослини в якій паразитує гриб виглядає, ніби обвуглена. Сажкові гриби спричиняють зниження урожайності злаків, а хліб, виготовлений з хворих рослин, отруйний і неприємно пахне.

  • Іржасті гриби спричиняють появу на уражених органах рослин нальоту, схожого на іржу. Клавіцепс пурпуровий — іржастий гриб — викликає захворювання ріжки, коли замість зернівок у колоску жита утворюються ріжки, як на фотографії. Ріжки, які потрапили до борошна, з якого випекли хліб, можуть викликати важкі отруєння та захворювання «антонів вогонь» (тобто гангрена) в людини.

  • Борошнисторосяні гриби спричиняють захворювання борошниста роса в різних рослин. Ознакою борошнистої роси є поява на уражених органах рослин плям, схожих на борошно.

  • Трутовики — паразити дерев. Вони потрапляють всередину рослини через корені або пошкодження на корі та розростаються. Через деякий час на корі з’являються плодові тіла цих грибів. Трутовики спричиняють трухлявіння дерева та його руйнування.

Значення грибів-паразитів. Гриби-паразити часто спричиняють тяжкі захворювання рослин і тварин, чим завдають великих збитків сільському господарству, харчовій та лісовій промисловості. Ряд грибів є збудниками грибкових захворювань людини. 6 гриби-паразити, які вражають шкіру, волосся, нігті, легені людини. Гриб ахоріон, оселяючись на волосистій частині голови, викликає паршу. Гриб трихофітон, який уражає волосся, нігті й шкіру, є збудником стригучого лишаю. Дріжджовий гриб сідіум спричиняє захворювання ротової порожнини – пліснявку. Різноманітність грибкових хвороб, як відзначають біологи, на жаль, розширюється.
Небезпечними для людини є і гриби-паразити рослин. Наприклад, потрапляючи в організм людини або тварин, ріжки спричинюють тяжке захворювання, яке в народі називають "злі корчі" або "антонів вогонь". В одну із епідемій 944 року від цієї хвороби загинуло 40 000 чоловік.
Такі гриби-паразити як трутовики, є руйнівниками деревини, тому відіграють важливу роль у житті лісу. Без них ліс був би похований під відмерлими стовбурами і гілками. Але людині трутовики приносять багато проблем, руйнуючи дерев'яні споруди, завдаючи шкоди садам, паркам. Основним способом боротьби з трутовиками є санітарне вирубування хворих дерев і негайне їх вивезення.
Інші гриби-паразити рослин шкодять овочевим, злаковим, ягідним, плодовим рослинам. Найвідомішим грибом-паразитом є картопляний гриб, або фітофтора. Поширеними в Україні є такі хвороби, як фітофтороз, плодова гниль, сажка злакових та ін. Заходами боротьби із цими хворобами є виведення стійких сортів культурних рослин, дотримання правил агротехніки, застосування біологічного та хімічного методу боротьби тощо. З метою біологічного захисту рослин від грибів-паразитів використовують їх природних ворогів, антибіотики, фітонциди тощо.
    А можуть і самі гриби-паразити використовувати для боротьби із шкідниками. Наприклад, учені вивчають гриби, які є паразитами кровосисних комарів, сарани, хатніх мух. У зв'язку з цим на сьогодні під біологічним методом боротьби розуміють не лише використання живих організмів, а й продуктів їхньої життєдіяльності. Є гриби, які використовуються в медицині. Так, березовий гриб-трутовик чага є профілактичним засобом проти пухлинних захворювань.
УСНО 
1. Чим вищі гриби відрізняються від нижчих?
2. Який спосіб живлення властивий вищим грибам?
3. Яке значення пеніциліума і дріжджів у житті  людини?
4. Якої шкоди завдають гриби-паразити?
5. Які гриби паразитують на злакових, якої шкоди  вони завдають?
6.  Які гриби уражають дерева?
7.Які заходи бороть­би з трутовиками ви можете запропонувати?

 Домашнє завдання:

параграф 56, заповнити таблицю 



06.05.2020
Тема: Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів. Практична робота: розпізнавання їстівних та отруйних грибів за наочністю.

УСНО
-       Хто з вас бачив гриби?
-       Хто куштував їх?
-       Чи всі гриби можна вживати в їжу?
-       Отже, як ми можемо поділити гриби?
-       Які їстівні гриби вам відомі?
-       А які гриби отруйні?

На світі існує понад 100 тисяч видів грибів, але їстівних серед них небагато. У лісах України росте близько 100 видів.
Які ж гриби можна знайти в осінньому лісі?
Опеньки, печериці, грузді, лисички, підберезники, білі гриби збирають у вересні.
Із жовтневого асортименту грибів вибувають тільки дощовики.
У листопадовому лісі найчастіше зустрічаються опеньки, але трапляються й маслюки і рядовки. Завершують грибний сезон зелениці та зимові гриби, їх можна назбирати ще у грудні.

-         А які тільки бувають гриби! Їх сила-силенна найрізноманітніших! Такі гриби привабливі, так цікаво їх збирати, - бо вони ж ховаються, ніби в піжмурки з тобою грають! Спробуйте відгадати, хто з них хто.

Із найперших своїх днів
«Найбіліший» із грибів.
За властивостями він цінний,
Лікар від хвороб відмінний. (      )
Обліпили всі пеньочки
Мами, тата, сини й дочки:
Мов гвіздочки всі тоненькі,
Вишукані й чепурненькі. (     )
Ці грибочки невеличкі,
Із близнючок в них сестрички.
По лісах мандрують пішки,
Носять руді босоніжки. (     )
Слизьку шапку одягнув,
І під деревом заснув…
З задоволенням збирають
 І на зиму закривають.(     )
Добра людям помічниця:
Є їй чим в житті гордиться1
У теплицях місце має –
Йод в собі для нас тримає! (      )
Сирі шапки, сирі ніжки,
Можна і сирими трішки…
Видів безліч, всі смачні:
Ласі, добрі, їстівні.(      )
Під березою грибочок,
Поряд жінка і синочок…
З деревом вони куми,
Добре знаємо їх ми!(       )




Гриби – цінний продукт харчування. Недарма в народі їх звуть лісовими овочами, лісовим м’ясом, лісовим хлібом. У грибах багато білків. У їстівних грибах виявлено багато вітамінів, мінеральних речовин, залізо, калій, йод, кальцій тощо.

Розгляньте малюнки на с.207 - 210 підручника та скажіть, про які гриби не згадувалося в загадках.

Прочитайте текст підручника параграф 55, розгляньте малюнки.
-                           Що таке «грибниця», «плодове тіло»?
-                           Скажіть чи належать гриби до рослин?
-                           Гриби – це окрема група організмів. У них є шапинка, ніжка та грибниця. Для багатьох з них домівкою є ліс.
-       Порівняйте гриб і рослину.
-       Що між ними спільного? (Це живі організми, вони кріпляться до грунту)
-       Що між ними відмінного?(У рослин є корінь, стебло, листки, квітка і плід, насіння, а у гриба – шапинка, ніжка грибниця. Рослини розмножуються насінням, а гриби - грибницею)
. Отруйні гриби

Важливо для всіх знати, що гриби треба збирати вміючи, щоб не зашкодити самому собі, оскільки не всі гриби, що ростуть в лісі, можна збирати та споживати. Адже лише один грибок блідої поганки може звести до найстрашніших наслідків.
Ось про це ми з вами поговоримо, щоб від лісу отримувати насолоду і радість, бути здоровими і щасливими.
Є гриби-вороги. У найціннішого білого гриба – є страшний двійник. Це сатанинський гриб. Відрізняється він від білого тим, що  у нього нижній бік шапки не білий або жовтуватий, як у боровика, а рожевий або навіть червоний. Якщо розрізати шапочку білого гриба, вона не змінить свого кольору. Сатанинський же гриб спочатку почервоніє, а потім почорніє.
Недосвідчені грибники можуть назбирати несправжніх опеньків замість їстівних. Запам’ятай: у їстівних опеньків капелюшок коричнево-жовтий, на ніжці плівочка, схожа на кільце. У несправжніх опеньків капелюшок жовто-зелений чи червонястий, на ніжці кільця немає.
Зелена сироїжка дещо схожа на найнебезпечніший гриб наших лісів – бліду поганку. Бережіться блідої! У ній міститься найсильніша з усіх грибних отрут. З’їдений шматочок блідої поганки більш отруйний, ніж укус змії. Отруївшись цим грибом людина може померти. Впізнати бліду поганку не важко. Від усіх їстівних грибів вона відрізняється тим, що ніжка в неї начебто вилізає із шийки із шийки широкого глечика. Колір шапочки білий, блідо-зелений, жовто-зелений, усередині темніший, ніж скраю. У верхній частині ніжки є кільце плівки.
Отруйний червоний мухомор не схожий на жодний їстівний гриб. У цього красеня червона чи червоно-оранжева шапочка з білими цяточками. Ніжка біла, як у блідої поганки, має внизу потовщення – «горщик», а зверху ніжки – білу плівочку.

Мухомор                                                                  Бліда поганка
Я – мухомор, я – мухомор,                           Я поганка. Я бліда.
Червоний, наче помідор.                               І від мене всім біда.
Кашкет цяцькований, розлогий,                   Як побачите, то всюди
А сам – стрункий і довгоногий.                    Обминайте мене, люди!
Серед урочища грибного                               Майте ж розум і відвагу
Не знайдеш красеня такого.                           Я стерплю цю неповагу.
Та я отруйний, пам’ятай!                                Сама ж гірко так горюю,
Мене побачиш – обминай.                               Що вам радість не дарую.
Запам’ятайте, діти! Найпростіший засіб уникнути грибних отруєнь – збирати лише ті гриби, які тобі добре відомі й обов’язково під наглядом добре з цим обізнаної людини.
-Прочитайте статтю на с.210 «Памятка грибнику»

         Треба пам’ятати й правила збирання грибів.
Найкраща пора для збирання грибів – світанок. Рано-ранесенько ще немає сонячних зайчиків, гриби помітніші. Легко їх розшукувати також при росі – намокла шапинка блищить, і її можна помітити здалеку.
Гриб найкраще зрізати ближче до землі, якщо ж виривати то можна пошкодити грибницю, а нові гриби виростуть на пошкодженій грибниці не скоро.
У пошуках грибів не треба переривати лісову підстилку з листя. Цим також можна пошкодити грибницю, змінити температуру, вологість ґрунту і гриби на цьому місті довго не ростимуть.
Не слід брати дуже дрібні гриби, за ними можна прийти через день-два, коли вони підростуть.
Неїстівні, сумнівні, отруйні,а також старі гриби збивати і роздавлювати недопустимо: їх поїдають лосі, білки, глухарі та інші лісові тварини.


Не губи природу, друже,
Бережи цю казку – ліс!
Домашнє завдання
1.                       Опрацювати параграф 55 
2.                       Завдання по тексту

04.05.2020


Тема: Різноманітність грибів. Шапкові гриби
Найважливіше завдання цивілізації —
 навчити люди­ну мислити.
Т.Едісон
УСНО
1. Гриби це … організми (гетеротрофні)
2. Гриби освоїли такі середовища життя… ( грунт, водойми, в середині або на поверхні інших організмів)
3. Клітини грибів оточені щільною… (клітинною стінкою та плазматичною мембраною)
4. До складу клітинної стінки входить вуглевод… (хітин)
5. Серед грибів є як одноклітинні організми так і … (багатоклітинні)
6. Вегетативне тіло грибів називають … (грибниця)
7. Грибниця складається з  тонких, переплетених волокнистих або ниткоподібних утворів… (гіфи)
8. Вони живуть на рештках мертвих тварин та рослин… (гриби-сапротрофи)
9. Живляться поживними речовинами із клітин-хазяїна …  (гриби-паразити)
10. Як називається співжиття грибів із коренями вищих рослин… (симбіоз)
11. Гриби, які мешкають в середовищі де немає кисню… (анаероби)
12. Гриби розмножуються … (вегетативно, нестатево, статево).

 ПИСЬМОВО «Знайди логічну помилку»
Знайдіть зайвий термін і скажіть чому ви так вирішили»
І ряд – гриби, бактерії, слизовики, лишайники.
ІІ ряд – паразити, автотрофи, симбіонти, сапрофіти.
ІІІ ряд – хітин, глікоген, хлорофіл, сечовина.

 . Відгадайте загадку:
Всі ми в шапочках-брилях
Заховались під кущі,
А як вийдемо на шлях
Зразу будемо в борщі.
(Відповідь. Гриби.)
Сьогодні ми продовжимо ознайомлюватися з дивним сві­том грибів, дізнаємося про особ­ливості будови вищих грибів. Ти­повими для цієї групи є шапкові гриби — найвища в еволюційно­му відношенні форма грибів із характерними ознаками царства, що має велике пізнавальне і прак­тичне значення.

Якщо запитати, які гриби вам відомі найкраще, то ви звичайно назвете шапкові. Тому знайомство з грибами розпочнемо саме з них. Шапкові гриби дістали таку назву тому, що здатні утворювати плодові тіла, які складаються з ніжки та шапки.


     Шапка різних видів грибів може бути  коричневою, червоною, зеленкуватою. Такого забарвлення їй надають особливі сполуки - пігменти, що містяться в оболонці клітин. Розгля­нувши частину плодового тіла під мікроскопом, помітимо, що воно складене щільно прилеглими одна до одної нитками грибниці - гіфа­ми.
     Роздивившись шапку знизу, побачимо, що в одних грибів вона утво­рена пластинками, які розходяться від верхівки ніжки до краю шапки. Такі гриби (печериці, опеньки, мухомори) називають пластинчасти­ми. В інших грибів нижня частина шапки ніби складається зі щільно розташованих трубочок. Такі гриби (білий, підберезник, маслюк) називають трубчастими.
    Плодове тіло - це лише частина гриба. Якщо обережно розкопати ґрунт навколо плодового тіла, можна побачити численні білуваті гіфи. їхня сукупність має назву грибниця. Вона утворює величезну поверхню, завдяки чому поглинає необхідні поживні речовини. Грибниця багаторічна, саме вона й формує плодові тіла. Тому, зби­раючи гриби, будьте обережні: плодові тіла зрізуйте так, щоб не ушкодити грибниці. Адже вона забезпечує живлення - поглинання з ґрунту поживних розчинів.
Натомість призначення плодових тіл - розмноження. З пластинка­ми або трубочками пов'язані спорангії, у яких утворюються спори. Шапкові гриби також здатні розмножуватися вегетативно - ділянка­ми грибниці - і статево.
    Ми вже згадували, що багато шапкових грибів пристосувались до взаємо­вигідного співжиття з рослинами Тому ви, можливо, помі­чали, що певні види шапкових грибів трапляються лише під деякими видами дерев. Часто це відображено в їхніх назвах (підберезник, під­осичник тощо). Білий гриб зростає разом із дубами, ялинами, соснами. У сосняках можна знайти ще й лисички, маслюки та ін.

1)       Виконання лабораторної ро­боти  ПИСЬМОВО
Лабораторна робота № 17 «Будова вищих гри­бів» за інструктивною картою (с. 205 підручника).
2)      Вправа «Так  чи  ні»  ПИСЬМОВО
Я зачитую твердження, а учні визначають, правильні вони, чи ні.
1. Шапкові гриби дістали таку назву тому, що здатні утворювати плодові тіла, які складаються з ніжки та шапки.
2. Шапковий гриб має грибницю, яка складається з однієї нитки.
3. Нитка грибниці має виріст плодового тіла.
4. Шапковий  гриб складається з грибниці та плодового тіла.
5. Нижня поверхня шапки може бути трубчаста та пластинчаста.
6. Розмножуються шапкові гриби за допомогою спор.

 Домашнє завдання
Вивчити § 54 підручника. ЗАВДАННЯ ПО ТЕКСТУ





29.04.2020


Тема. Екологічні групи грибів.


ПИСЬМОВО    
Заповнення таблиці (поставити знак + у відповідній колонці – одній чи декілька)
Поняття
Рослини
Тварини
Гриби
Мікологія



Клітинна стінка



Вакуоля



Хітин



Хлоропласти



Автотрофи



Гетеротрофи



Ядро





-          В одному грамі грунту живуть мільйони грибів. Вони разом з бактеріями та деякими тваринами, наприклад, дощовими червяками розкладають відмерлі органічні сполуки до такого стану, що їх знову можуть засвоювати рослини. Отже, гриби – це санітари планети.
-         Хліб випікають з допомогою грибів – дріжджів.
-         Антибіотики –  ліки, які використовують при лікуванні запальних процесів –, а також багато інших ліків виробляють із грибів.
-         Часто хвороби рослин, тварин та людей викликаються саме грибами.
-         Вживання всього 50 г мякоті блідої поганки призводить до смертельного отруєння дорослої людини.

  Отже, значення грибів у природі та в житті людини як позитивне, так і негативне;  живуть вони в найрізноманітніших умовах середовища. Гриби вступають у різні типи взаємозвязків із іншими живими організмами і мають особливості щодо способу живлення.
  На уроці ми вивчимо екологічні групи грибів за характером живлення, познайомимось з їх роллю в природі та житті людини.

.
  Всі гриби за способом живлення – гетеротрофи. Але, залежно від типу взаємозв’язку гриба із іншими живими організмами, розрізняють декілька екологічних груп грибів за характером живлення.
  Сапротрофи – це група організмів, які живляться відмерлими органічними рештками. Сюди належать гриби, бактерії, найпростіші, черв’яки, членистоногі. Гриби – сапротрофи селяться на мертвій деревині (опеньок), скупченні органічних речовин (печериця, дощовик, гнойовик чубатий), залишках продуктів харчування (мукор, пеніцил, аспаргіл).
  Мукор, пеніцил, аспаргіл відносять до цвілевих грибів. Вони можуть оселятись і на неживих об’єктах – стінах, предметах побуту. Цвілеві гриби полюбляють вологе середовище, тому що вбирають лише розчини речовин.
  Мукор – типовий представник цвілевих грибів, належить до нижчих грибів, адже вся його грибниця – це одна велика розгалуджена клітина.
  

  Гриби, які утворюють мікоризу. Деякі гриби вступають у симбіоз із коренями дерев. Їх гіфи густо обплітають та навіть проникають у тканину кореня. До мікоризоутворюючих грибів належать підберезник, підосичник, білий гриб, лисички, маслюки.

   Гриби-паразити харчуються речовинами живих організмів. Вони зменшують врожаї культурних рослин, викликають хвороби тварин та людей.
  
     1) ольпідіум – хвороба розсади капусти;
     2) синтрихіум – збудник раку картоплі;
     3) фітофтора – небезпечний гість з американського континенту;
     4) фітофтора – причина масового голоду в Ірландії в 50-их роках ХІХст.


 За матеріалами підручника параграф 52 інтернет – ресурсами УСНО 
-          Яке значення грибів-сапротрофів у природі?
 Чому не можна вживати продукти, уражені  цвілевими грибами?                          

 -  Яку користь отримує гриб від мікоризи із деревами?
 -  Яку користь отримують лісові дерева від співжиття із грибами?

 - Які ознаки    фітофтори пасльонових рослин?
 - Чим шкідливий та корисний трутовик?  
 ПИСЬМОВО

1) Викреслити зайве поняття, пояснити чому саме це поняття зайве?
    а) гриби, хітин, фотосинтез, сечовина.
    б) бульба картоплі, паразит, синтрихіум, мікориза;
    в) мікориза, паразити, сапротрофи, автотрофи.


ПИСЬМОВО 
     1. Нитки, з яких утворена грибниця  ______________.
     2. Тіло гриба, утворене гіфами_________________.
     3. Співіснування гриба з корінням дерев_____________________.
     4. Спеціальна клітина безстатевого розмноження грибів__________________
     5. Спосіб живлення грибі________________
     6. Нижчий цвілевий гриб_______________.
     7. Нижчий паразитичний гриб, що вражає рослини родини пасльонових____.
     8. Гриби, які селяться на живих організмах________________.
     9. Запасаюча  речовина грибів_____________
    10. Органічна сполука, що будує клітинну стінку грибів____________.
    11. Гриби, що живляться відмерлими рештками_____________.
    12. Наука, яка вивчає гриби______________.



 Домашнє завдання.
 § 52 – опрацювати; завдання «Поміркуйте» ст. 198. УСНО








27.04.2020


Тема уроку. : Гриби. Особливості живлення грибів . особливості будови грибів: грибна клітина,грибниця , плодове тіло .Розмноження та поширення грибів.

   Де можна зустріти гриба?
Навіть у реакторі Чорнобильської АЕС виявили гриби! Виявилось, що радіація їм потрібна, щоб жити, як рослинам сонце! Ці гриби в своєму складі містять меланін, аналог того, що захищає шкіру від ультрафіолету. Взагалі, гриби можуть опановувати для проживання екстремальні умови: космос, сірчану кислоту, середовище з високим тиском.
В народній творчості різних народів гриби завжди асоціювалися з чимось таємничим, міфічним. Наприклад, поляки і білоруси вважали гриби зачарованими відьмами та карликами. В індіанців і сибірських народностей галюциногенні гриби здавна застосовувалися шаманами для різних обрядів та ворожінь. В Індонезії вважали, що з’ївши деяких грибів, люди можуть набути здатності говорити різними мовами. Російська міфологія наділила гриби даром мови, вони можуть перетворюватися на жаб, черв’яків і навіть золото, а також здатні забирати в людей силу і здоров’я.
:УСНО  1.Чому гриби не відносять до Царства Рослин, адже вони ростуть,  кріплячись до ґрунту?
2. Чи здатні гриби до фотосинтезу?
3. Як живляться гриби? -  САПРОТРОФИ    ГЕТЕРОТРОФИ    ПАРАЗИТИ
4. Як дихають гриби?  -   АЕРОБНЕ    АНАЕРОБНЕ
5. Як розмножуються гриби?   - СТАТЕВЕ  НЕСТАТЕВЕ   ВЕГЕТАТИВНЕ 

Складання  порівняльної таблиці: ПИСЬМОВО  за параграфом 51
Спільне грибів з рослинами
Спільне грибів з тваринами











  
Завдання 1. Відгадайте загадку: маленький, удаленький, крізь землю пройшов, шапку знайшов. (гриб)
. Росте собі грибок в лісі і, здається, що не має в ньому нічого особливого: гриб та й гриб. Та якщо вдуматись як гриб піднявся із землі, як росте і живе, то багато чого в його короткому житті здається дивним. Тому ці організми об'єднано в окреме царство - Гриби, а наука, що їх вивчає називається мікологія.
Сир, лимонна кислота, алкоголь, миючі засоби. І це не всі дива до яких здатні гриби. Тому пропоную зробити подорож до цього дивного царства і всі ці дивовижі занести до книги рекордів Гіннеса.


Гриби еволюціонували як самостійне царство, окремо від рослин і тварин, 1,5 млрд. років тому.  Вони бувають одноклітинні, але більшість – багатоклітинні. Усі гриби виключно гетеротрофні організми, тобто мінеральні речовини засвоюють з навколишнього середовища, однак органічні речовини повинні отримувати в готовому вигляді. Сьогодні відомо понад 100 тисяч видів грибів. Гриби – незвичайні і загадкові організми. Чим же вони відрізняються від інших мешканців нашої планети? Це ми дізнаємось після опрацювання літератури 
 Гриби- гетеротрофні організми
Поглинають речовини всмоктуванням
Особливістю живлення грибів є позаклітинне травлення
Групи грибів за характером живлення  

«Вірю — не вірю». .Взаємоперевірка по таблиці. ПИСЬМОВО
Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.
1.         Гриби належать до рослин.
2.         Гриби-паразити можуть оселятися на поверхні або в середині живих істот.
3.         Гриби — це автотрофні організми, здатні до фотосинтезу.
4.         У клітинних стінках грибів міститься хітин.
5.         У клітинах грибів містяться пластиди й мітохондрії.
6.         Серед грибів є одноклітинні й багатоклітинні організми.
7.         Справжніх тканин гриби не утворюють.
8.         Для грибів, як і для тварин, характерний обмежений ріст.
9.         Гриби, як і рослини, не здатні до активного руху.
10.       Одноклітинні гриби дріжджі є анаеробними організмами.
11.       Запасною речовиною грибів є глікоген.
12.       Гриби й лишайники належать до царства Гриби.
Відповіді:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
























Вибрати правильне твердження
1. Всі гриби - багатоклітинні організми.
2. Гриби за способом живлення - автотрофи.
3. Особливістю будови грибів є відсутність у їхньому
 тілі хлорофілу.
4. Гриби ростуть до певного віку, як тварини.
5. До сапротрофів належать гриби, що живуть за рахунок відмерлих організмів.
6. Гриби можуть вступати в симбіоз з деревами.
7. Надземна частина гриба називається – грибниця.
8. Тільки в тропічних лісах можна зустріти гриби.
9. Мікологія –  це наука про гриби.
10.  Гриби завдають тільки шкоду  природі та людині.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10





















 « Знайди зайве слово» ПИСЬМОВО
 -гетеротрофи, хітин, глікоген, хлорофіл;
- вакуолі, клітинна стінка, ядро, крохмаль.

    Домашнє завдання Вивчити § 51, знати відповіді на запитання  в тексті «. Скласти сенкан  ГРИБ 



06.04.2020

Тема. Екологічні групи рослин (за відношенням до світла, води, температури).







До поданих значень: бактерії, грунт, вода, світло, людина, температура підібрати чинники:
-забезпечує тепло та проходження фотосинтезу; 
-здійснює транспорт речовин, регулює температуру, бере участь у фотосинтезі;
-впливає на швидкість процесів життєдіяльності;
-є джерелом води та мінеральних речовин, забезпечує прикріплення;
-забезпечують перегнивання решток у грунті, фіксують азот із повітря;
-забезпечує поливання, розпушування грунту.



Подумайте над словами і скажіть, як ви це розумієте?
"Найгарніша квітка та, що квітує там, де зросла!” Після відповіді ми разом з учнями повинні сформулювати тему, мету та завдання уроку.
Поставити проблемне запитання:
-Чи можуть якісь чинники мати першочергове значення, а якісь ні?



З власного повсякденного досвіду ви знаєте, що певну рослину можна знайти лише у відповідному місці: у лісі, на луці, болоті тощо.  Середовище існування – це усе, що оточує організм і впливає на нього. Існує 4 основних середовища: водне, наземно-повітряне, ґрунтове, організмове.
Найбільше рослини залежать від світла, температури, води, поживних речовин ґрунту, повітря. Розповідь про екологічні групи рослин по відношенню до: світла, води, температури, дефіциту тепла, дефіциту вологи…
Дію світла на рослину можна характеризувати його інтенсивністю (наприклад, у затінку чи на відкритому місці), тривалістю (наприклад, довжиною дня і ночі). Надмірне світло затримує ріст рослин у висоту. Тому на сонячних місцях зростають більш низькорослі рослини, ніж у тінистих. На відкритих, добре освітлених ділянках зростають світлолюбні види. Це береза, сосна та інші. Натомість тіньолюбні рослини, такі як зелені мохи, квасениця звичайна, смерека, часто надають перевагу затіненим місцезростанням з підвищеною вологістю.
Багато рослин належать до тіньовитривалих. Це, наприклад, дуб, липа, бузок. Вони можуть зростати на відкритих, добре освітлених місцях, але витримують також певний ступінь затінку.
За вимогливістю до тривалості освітлення розрізняють рослини короткого і довгого дня. Рослини короткого дня не цвітуть і не плодоносять, якщо світла частина доби становить понад 12 годин. До цієї групи належать ранні весняні рослини, а з культурних - кукурудза, соняшник, соя, рис, тобто рослини помірно теплої зони.
Рослини довгого дня не цвітуть і не плодоносять, якщо довжина дня становить менш ніж 12 годин. Це переважно високогірні рослини, а з культурних - жито, овес, картопля, ячмінь, льон, тобто рослини помірно прохолодної зони.
Основним джерелом тепла на нашій планеті є енергія променів Сонця. Більшість рослин пристосовується до річних періодичних коливань температури. Організми, які живуть у помірних і прохолодних зонах, часто зазнають дії температури, нижчої ніж 0 °С. Наприклад, сосна сибірська, що зростає в тайзі, витримує температуру до -50 °С. Такі рослини називають морозостійкими.
Рослини, які зростають за постійної дії помірних низьких температур, називають холодолюбними. Це мешканці тундри, високогір’я тощо. Натомість теплолюбні рослини надають перевагу місцезростанням, де не відчувається тривала дія низьких температур. Це, наприклад, рослини тропічних лісів. Деякі рослини (кактуси, рослини пустель) виробили захисні механізми, які дозволяють витримувати нагрівання до +55 ... +65 °С. Бруньки в них укриті захисними лусками і смолистими речовинами.
Цікаво знати, що температура суттєво впливає на розселення рослин по земній поверхні. Територія України розташована здебільшого в помірно теплій зоні із жарким літом і холодною зимою. Рослинний покрив від хвойних і мішаних лісів у північно-західних областях переходить до злакових степів на півдні.
Вода є важливим екологічним чинником. З водою у рослину надходять мінеральні елементи живлення, переміщуються по ній та виводяться продукти життєдіяльності. За участі води відбуваються фотосинтез, дихання, випаровування, ріст.
Є рослини, які повністю або частково ростуть у воді і поза водним середовищем існувати не здатні.
Серед наземних рослин є такі, що ростуть в умовах підвищеної вологості ґрунту і повітря: на болотах, по берегах річок, у вологих ділянках, під покривом лісу. До таких вологолюбних рослин належать чистотіл, розрив-трава, багато видів папоротей. Їхні корені слабо розвинені, поверхневі, а листки інтенсивно втрачають воду. Тому після вирубування лісу і зниження вологості повітря вони зникають.
Деякі рослини пристосовані до зростання в умовах постійної або сезонної нестачі вологи. Це рослини пустель, посушливих степів, піщаних дюн.
Пристосування рослин до таких умов різні. В одних корені глибоко проникають у ґрунт (наприклад, у чорного саксаулу - до 30 м), в інших вони дуже розгалужені (як-от у полину сизого чи кактусів).
Від перегріву ці рослини захищає інтенсивне випаровування води. З культурних рослин посухостійкими є кавуни, соняшник, люцерна, кукурудза. Інші рослини мають пристосування, які зменшують випаровування води під час дії засухи: опушення листків у шавлії, скручування листків у ковили - при цьому продихи опиняються всередині трубки.
Особливу групу рослин посушливих районів становлять сукуленти - рослини із соковитими стеблами або листками, у яких вони запасають воду (кактуси, молочаї, очитки, агави).
Є рослини, які зростають у місцях достатнього зволоження, але спроможні витримувати періодично незначну нестачу вологи. Це більшість польових і овочевих культур, хлібні злаки, олійні, кормові, технічні, більшість лучних трав.
Розповідь про розселення рослин на планеті:
-рослини помірних широт;
-рослини Півночі;
-рослини екватору;
-рослини ….


Розкрити значення основних груп екологічних факторів на живі організми:
-абіотичні – неживої природи;
-біотичні – живої природи;
-антропічні – людської діяльності.

Дати коротку характеристику всім екологічним групам. Записати основні групи в зошит.



Доповнити речення.
-існують такі середовища існування…….
-чинники середовища є ……………..
-до абіотичних чинників належать ……….
-до біотичних чинників належать ……….
-антропічні чинники – це ………….
-екологічні групи рослин бувають …………….

Найкраще відображає природні умови існування для рослин поділ земної поверхні на кліматичні пояси. Цей поділ ґрунтується на розподілі світла й температури по земній поверхні, на класифікації повітряних мас і на тому, які повітряні маси переважають на кожній території за сезонами.



Домашнє завдання.

Скласти розповіді про рослин, які пристосовані до різних умов середовища: морозостійкі, світлолюбні, тіньовитривалі, теплолюбні, холодолюбні, вологолюбні, посухостійкі. 


08.04.2020
ЖИТТЄВІ ФОРМИ РОСЛИН. ПРИСТОСУВАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ ЖИТТЄВИХ ФОРМ .
РОСЛИННІ УГРУПОВАННЯ. ОСНОВНІ. ТИПИ РОСЛИННИХ УГРУПОВАНЬ
Основні поняття і терміни: життєва форма, флора, рослинність, ярусність, рослинне угруповання, фітоценоз, агроценоз, біогеоценоз, екосистема, біосфера.
Девіз уроку: «Все живе на Землі має одну колиску, ім’я якої — Природа».

УСНО
1. Як поділяються рослини за зовнішнім виглядом?
2. Чим вони відрізняються?
3. Наведіть приклади дерев, кущів, трав’янистих рослин.
 СКЛАСТИ  ЖИТТЄВИХ ФОРМ РОСЛИН. Письмово  МАЛ 189
1. Різноманітність рослин та їх життєві форми.
Життєва форма рослин — це зовнішній вигляд, що відображає характер пристосованості до умов довкілля.
2. Характерні ознаки дерев та їх різноманітність.
У дерев стебло багаторічне, здерев’яніле, або стовбур.
3. Характеристика кущів та їх різноманітність.
 Характерні ознаки кущів:
• рослини багаторічні;
• зі здерев’янілими бічними пагонами, що відходять від первинного пагона біля поверхні ґрунту.

4. Характеристика трав та їх різноманітність.
Трави — це однорічні, дворічні та багаторічні рослини, які мають м’яке (соковите) стебло.
5. Просторове розташування рослин. Ярусність.
 НАКРЕСЛИТИ СХЕМУ ЯРУСНОСТІ. Письмово

6. Поняття про флору.
Флора — це сукупність видів рослин, що зростають на певній території.
УСНО
1. Які ви знаєте життєві форми рослин?
2. Що таке ярусність?
3. Що таке флора?




 Вивчити § 48 підручника.
• Описати ярусність листяного лісу.
• Чи існує ярусність у штучній екосистемі (на городі, у саду чи на полі)?
• Дібрати: загадки, вірші, прислів’я, легенди про ясен, барвінок, тополю, калину й інші рослини.

13.04.2020
Тема: Рослинні угруповання. Типи рослинних угрупувань

Обрати усно  одну правильну відповідь:
1.  Видовжений здерев'янілий стовбур мають рослини, які належать до:
а) чагарників: б) дерев; в) дворічних трав; г) багаторічних трав.
2.  Назвіть рослину-паразита: 
а) росичка; б) повитиця; в) ромашка; г) блекота.
3.  Назвіть комахоїдну рослину: 
а) повитиця; б) омела; в) росичка; г) тюльпан.
4.  Що є життєвою формою рослин?
а) квітка; б) корінь; в) дерево; г) ліс.
5. Назвіть однорічну рослину:
а) лобода; б) пирій; в) нарцис; г) малина.

Александр фон Гумбольдт (1769 - 1859) – це німецький природодослідник, один з найвідоміших мандрівників, котрого вважають засновником науки географії рослин. В момент власних подорожей він найпершим довів те, що на територіях з подібними кліматом, ґрунтами й рельєфом з'являються схожі об'єднання рослин, що назвав рослинними угрупованнями.
А що таке рослинні угрупування і які вони бувають ми дізнаємося з сьогоднішнього уроку.

1. Рослинне угрупування – сукупність взаємопов’язаних видів рослин, які мешкають на однаковій за умовами ділянці місцевості.
Наприклад, у мішаному лісі є ділянки, на яких зростає лише сосна, і ділянки, де сосна зростає разом з широколистими деревами, наприклад дубом.
Будова рослинного угрупування. Кожне рослинне угруповання характеризується певним просторовим розташуванням різних видів - ярусністю.
Розрізняють ярусність надземну і підземну. Надземна ярусність визначається певним розташуванням надземних частин різних видів рослин за висотою, а підземна - розташуванням їхніх підземних частин за глибиною проникнення в ґрунт. Виділяють до п’яти основних надземних ярусів рослинного угруповання.
Верхні яруси зазвичай обирають світлолюбні рослини, а нижні - тіньовитривалі і тіньолюбні. Наприклад, у мішаному лісі верхній надземний ярус складають високорослі дерева - сосна, дуб, граб. Рослини наступного ярусу - це невисокі дерева (дика груша тощо). Ще один ярус утворений чагарниками (ліщина, ожина та ін.), четвертий - трав’янистими рослинами (розрив-трава, медунка, барвінок), п’ятий - мохами, грибами.
Підземні органи рослин - корені, кореневища, цибулини, бульби тощо також розташовані ярусами. Найглибше проникає коріння дерев, вище розташовані корені чагарників, ближче до поверхні - корені трав’янистих рослин. 
2. Типи рослинних угрупувань. ПИСЬМОВО за зразком
Типи рослинних угрупувань
Їх особливості
Ліси
угруповання, в яких переважають деревні рослини. Зокрема, широколисті ліси (граб, береза, дуб, липа, клен, бук, ясен і т.п.), хвойні ліси (сосна, ялина, модрина і т.п.), мішані ліси (сосна, дуб і т.п.)
Степи



Луки



Болота



Пустелі



Штучні угрупування (сади, парки, поля, городи, квітники)

3. Зміни рослинних угрупувань після пожежі.
Рослинні угрупування можуть змінюватися або знищуватися. Цьому сприяють природні процеси (пожежі, повені) і діяльність людини.
Водорості та мохи – однорічні трави – багаторічні трави – світлолюбні берези – мішаний ліс.

1. Дати відповідь на запитання:УСНО
- Що таке рослинне угрупування?
- Що таке ярусність?
- Які є типи рослинного угрупування?
- Як відновляється рослинне угрупування?
 Домашнє завдання.
Вивчити параграф 49. Виконувати всі завдання по тексту


15.04.2020

ЗНАЧЕННЯ РОСЛИН ДЛЯ ІСНУВАННЯ ЖИТТЯ НА ПЛАНЕТІ


параграф 50




Є багато країн на землі,
В них озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,.
Та найкраща завжди – батьківщина!
Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них
Ті, що квітнуть у рідному краї.


1.      Значення рослин для існування життя на планеті Земля

— Як ви вважаєте, яке значення мають рослини для існування життя на нашій планеті?
ВИСНОВКИ
1.      Завдяки здатності до фотосинтезу рослини постійно поповнюють неминучі втрати органічних сполук на планеті; нагромаджують у продуктах фотосинтезу велику кількість хімічної енергії; підтримують необхідний для існування більшості організмів рівень кисню в атмосфері; запобігають накопиченню в атмосфері надлишку вуглекислого газу.
2.      Рослини відіграють провідну роль у кругообігу мінеральних речовин, що забезпечує безперервне існування життя на Землі, неможливе без мінерального живлення.
3.      Рослини істотно впливають на клімат.
4.      Вони зв’язують родючі часточки поверхневих шарів ґрунту, запобігають їх змиву та ерозії ґрунтів.
5.      Ліси, луки, степ є місцями проживання тварин. Тварини знаходять тут їжу, притулок, умови для розмноження.

2. Значення рослин для людини.

                Весна війнула вже крилом,
                Пташки співають голосно,
                І на узліссі за селом
                Зявились перші проліски.


На городі є Марушка, що сидить в семи кожушках,
Візьму її й роздягну, свої сльози я проллю.

  Які з названих рослин є лікарські? ПИСЬМОВО
   Чемериця, гіацинт ,рябчик, пізньоцвіт, черемша ,  Проліска, купина, лілія, чемериця, алое, цибуля, часник 
  

  До Злакових належить найпоширеніший злак – пшениця, одна з найдавніших культур земної кулі.
  Хвала тим рукам, що виростили повнозерний колос, зберегли його від негоди, зібрали. Адже у хлібі – душа твоєї рідної землі, доля багатьох людей, їх невтомна праця.

Домашнє завдання. 
ПАРАГРАФ 50, завдання по тексту, завдання на стор. 190 тест - письмово, № 1- 5 усно, №6 письмово.


22.04.2020



Тема: Поняття про гриби. Будова та живлення грибів.


 Будова гриба:        В мене ніжка одна —
                                    Чобітка не маю,
                                    І хоч я без голови,—
                                    Шапку одягаю.
Гриб має грибницю та плодове тіло МАЛ 204 на стор. 193. Грибниця росте дуже повільно – приблизно 10 – 12 см на рік. У середньому кожен гриб складається приблизно на  90 %  з води.
Найбільший гриб знайдено в штаті Орегон США, площа його грибниці близько 900 га і важить він кілька сотень тонн.

Живлення грибів: (складання схем, запис в зошит)
                                                                                  
                                                         Гриб
↓                                                             ↓                                      ↓

Позаклітинне  живлення                                                Всмоктування
 Складні органічні речовини                                               вода
                     ↓                                                         Ферменти
                              Білки – до амінокислот
                              Целюлоза – до глюкози
                                                     
                                          Способи живлення грибів
             ↓                                                  ↓                                                              ↓
  Сапротрофи                      Симбіотрофи                         Паразити                                                                                                         
розкладають мертву  живуть у симбіозі з іншими і    живляться живою                   
   органіку                          отримують від них                      органічною
                                            органічні речовини                      речовиною


Дихання грибів: робота з підручником, аналіз тексту за підручником  стор. 194 Висновок: гриби, як всі живі організми, поглинають  кисень, виділяють вуглекислий газ.
 За складністю будови         

                                  Гриби
              ↓                                                     ↓

Нижчі                                                        Вищі
розгалужений                              багатоклітинний міцелій                                             одноклітинний                                                          міцелій                                             


                         Вправа «Закінчи речення» (усно)
1.     Складні органічні речовини розкладають …. (ферменти)
2.     Ферменти здійснюють… (позаклітинне травлення)
3.     Другий етап живлення грибів…. (всмоктування)
4.     Дихають гриби, поглинаючи… (кисень)
5.     Тіло гриба утворене …(грибницею і  плодовим тілом)
6.     Поживні речовини всмоктуються   грибами у вигляді розчинів, тому гриби потребують багато … (води) 
7.     Гриби, які живляться мертвою органічною речовиною, називаються … (сапротрофами)
8.     Гриби, які отримують поживні речовини від інших організмів  - …(симбіотрофи)
9.     Гриби, які живляться за рахунок живих організмів -… (паразити)
10. За будовою гриби поділяються на … (вищі та нижчі)   

  Вправа: «Червона скринька» - відгадай загадку 
Виросли гриби прекрасні —
Капелюшки в них, мов в маслі.
І збирають грибники
Маслянисті ...
                                          (Маслюки)
Вийшов красень на стежину,
Вдягся в білу одежину,
Капелюх червоний взяв -
Всіх навколо налякав!
                                      (Мухомор)
                        
Шапка коричнева, ніжка міцна,
Гриб цей найкращий, і кожен це зна,
Тому бажає усякий грибник
В лісі великий знайти ...
                            (Боровик)

Ці стрункі грибочки
Зайняли пеньочки.
Шапки в них кругленькі.
Кличуть їх ….
                               (Опеньки)


Домашнє завдання: вивчити  параграф  51 підручника.записати схеми живлення, дихання, поділу за складністю будови тіла гриба.                    








Немає коментарів:

Дописати коментар